A Sista,

Gua selalu harap gua ada sista atau brother. Tapi punya sorang cousin yang baik dan cukup baik, buat gua rasa chill selalu. Macam sudah ada kakak sebenar. Okeh, hari ni gua pergi shopping barang nak buat korean food. Macam biasa, tempat yang di tuju cuma Mydin Mall dan Giant. Fyi, mula-mula cousin gua dengan gua nak buat pizza. Tapi bila fikir kosnya balik, mahal lah pulak. Jadi gua ambil pusing pasal money ne. Sebab semua benda pakai duit. Takkan lu nak beli pakai air liur kot? Tuih. Nah, kau aku ludah! Dapat aku beli McFlurry? Tak jugak. Hurmm. -,-

Pendekkan cerita, malam ne gua buat jajangmyu. So, gua nak share sikit resepi dia.

Jajangmyu Resepi:

Bahan yang diperlukan ;
-Black bean paste
-1 cawan mentah kentang yang dipotong dadu
-1 1/2 cup zucchini (timun jepun) yang dipotong dadu
-1 bawang besar yang dipotong dadu
-1 cangkir daging yang dipotong dadu
- 1/2 cawan ja jang ( black peas)
- 2 sudu teh tepung jagung yang dibancuh 1/4 cawan air sejuk
- segengam kacang peas beku
- 1 paket mee atau spegeti noodle ( anything else that suitable)

Cara-caranya ;
1. Chopping semua diperlukan untuk memotong
2. Gunakan kuali besar, panaskan minyak dan tumis daging dan kentang tadi.
3. Setelah bawang dan daging masak, masukkan zucchini dan bawang besar.
4. Kacau sehingga sebati, biarkan beberapa minit kemudian masukkan ja jang (black bean)
5. Masukkan kanji dan air, kemudian kacau serata.
6. Akhir sekali masukkan frozen peas ke dalam periuk.

Extra tips ;
- Perlahankan api ketika memasukkan kanji dan air

Tiada ulasan: